تاریخ : شنبه، 18 خرداد ماه، 1398
موضوع :

درآمد زیادی از پشم‌چینی عاید عشایر استان نمی‌شود

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه گفت: پشم‌چینی در کرمانشاه نیاز مبرم به ساماندهی دارد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 


بهزاد محمدی، با بیان اینکه پشم‌چینی درآمد آنچنانی برای عشایر استان به همراه ندارد، افزود: درآمد حاصل از فروش پشم توسط عشایر نسبت به ارزش واقعی آن بسیار ناچیز بوده و بیشتر سود آن به جیب دلالان می‌رود که این وضعیت نیاز مبرم به ساماندهی دارد.
مدیر امور عشایری کرمانشاه اضافه کرد: اکثرا دلال‌ها کاری می‌کنند که عشایر بگویند نه تنها پولی نمی‌خواهیم، بلکه پولی هم می‌دهیم که این واسطه‌ها فقط پشم دام‌ها را بچینند و ببرند.
محمدی با بیان اینکه پشم‌چینی می‌تواند درآمد خوبی برای عشایر به همراه داشته باشد، افزود: ساماندهی پشم‌چینی را در برنامه داریم. در این راستا باید با همکاری شرکت‌های تعاونی برای فرآوری پشم تولیدی در استان برنامه ریزی کرده و از این طریق درآمدزایی برای عشایر داشته باشیم.
وی در ادامه اشاره‌ای هم به مرغوبیت بالای گوسفند نژاد سنجابی و پشم تولیدی از این دام‌ها داشت و افزود: پشم این نوع گوسفند بسیار بلند و ضخیم و اغلب سفید بوده و قدرت رنگ پذیری خوبی دارد که از الیاف مرغوب به شمار آمده و به همین دلیل در تولید لباس و فرش‌های دست‌بافت مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
مدیر امور عشایری استان کرمانشاه با بیان اینکه بهار هر سال ۱۴ هزار خانوار عشایری استان مشغول پشم چینی دام‌های خود که شامل یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس است می‌شوند، اضافه کرد: سالانه ۱۷۰۰ تن انواع الیاف دامی شامل پشم، کرک، مو و... در استان کرمانشاه تولید می‌شود.
محمدی گفت: کار پشم چینی دام در مناطق گرمسیر استان تقریبا به اتمام رسیده و در دیگر نقاط استان نیز به تناسب شرایط آب و هوایی در حال انجام است




منبع این مقاله : :اداره کل امور عشایر استان کرمانشاه
آدرس این مطلب : http://ashayer-ks.gov.ir/67/درآمد-زیادی-از-پشم‌چینی-عاید-عشایر-استان-نمی‌شود/